Tuesday, March 27, 2007

målformulering // evaluering.

Studiedag med stort S.. troede jeg!

NB: alle mine oplevelser // problemstillinger i specialpraktikken
bliver lagt under comments i "min specialpraktik d.10 apr. - 30 juni."
- øverst på siden -

6 comments:

loglouise said...
This comment has been removed by the author.
loglouise said...

Målformulering
Louise Kristensen 06v4
Øvelsespraktik 10 apr. – 30 jun.
Stud.vejl. (..) // (..)

indledning
Begrebet Socialpsykiatri kan oversættes til "socialt arbejde med sindslidende". Det er netop gældende for min øvelsespraktik på (..). Jeg finder arbejdet enormt interessant og utroligt vigtigt. Det bliver en stor udfordring for mig, men det er en tid som jeg ser frem til med stor interesse.
Baggrunden for mit valg af praktiksted er, at jeg ser arbejdet som et betydningsfuldt arbejde. Samfundssynet i dag og dets nøgleord er: frihed. Og frihed har man ikke, hvis man er afhængige af andre mennesker og deres kvaliteter og egenskaber. Denne holdning er usund. Vi er blevet et indvidualiseret samfund og vi glemmer de svageste. Derfor er pædagogerne og deres arbejde utrolig betydningfuldt. Deres profession hindrer samfundet i at lagre fremtidige skæve eksistenser.

Mine kvalifikationer (..)

I forbindelse med mit studie på Jydsk pæd.sem. har jeg stiftet bekendskab med blandt andet relationer iforhold til pædagoger og brugere imellem, livshistiorier og praksisfortællinger, menneskesyn og samfundssyn, identitet // dannelse, organisationskultur og ledelsesteorier.

Kvalifikationer kan man erfare på flere måder. En god pædagog kommer ikke alene af sin faglighed. Dertil skal en god pædagog besidde empati, respekt og medmenneskelighed – det findes der ikke en uddannelse for iforhold til karakterskalaen. Jeg har ikke megen erfaring fra institutioner, men har haft personer med et fordrejet livssyn og skæve eksistenser - tæt på livet, og jeg har erfaret hvor meget man som person i al sin enkelthed, kan gøre en forskel.


(..)
(..) er et socialpsykiatrisk botilbud for unge mellem 18-30 med psykiske og sociale vanskeligheder. De unge har ofte måttet ændre deres livsperspektiv og er i gang med at skabe og forstå deres nye platform hvorfra der skal foretages valg. De unge arbejder med at skabe deres identitet i samvær med andre. Som beboer indgår man i et forpligtigende fællesskab, dvs. deltager i madlavning, gruppemøder og praktiske opgaver. Der er 5 medarbejdere herunder socialrådgiver, pædagoger, sygeplejerske, ergoterapeuter og afspændingspædagoer tilknyttet hver gruppe, og arbejder med kontaktpersons ordning.


Mål: Kendskab til beboerne -
Kendskab til empowerment og recovery -
At planlægge og gennemføre et pædagogisk forløb -
Udvikle faglige og personlige kompetencer -
Viden om kommunikation organisation og ledelse ( KOL ) -


Kendskab til beboerne.
Fordi kendskab til beboerne og til deres rutiner, er basis for at skabe god kontakt og indsigt i den enkelte beboers personlighed .
Hvordan:
Først vil jeg læse relevant materiale herom, det kan være journaler og litteratur iforhold til den enkelte og dennes diagnose. Dernæst tage aktiv del i hverdagen, være lyttende, afventende og åben overfor stedet og beboerne. Ligeledes ved deltagelse eller iagttagelse af beboerens ugentlige samtaler eksempelvis.


Kendsskab til empowerment og recovery.
For at få indsigt i og viden om praktikstedets pædagogiske redskaber i pædagogisk arbejde. Det er meget vigtigt for mig da jeg ingen erfaringer har fra andre institutioner. Således kan jeg også omdanne teori til praksis.


At planlægge og gennemføre et pædagogisk forløb.
Fordi det er vigtigt for mig iforhold til faglighed og personlighed. Jeg ønsker at kunne stimulere og udfordre den enkelte bruger, således at jeg kan være med til at forstærke beboerens socialiseringsevner.
Hvordan:
Ved at opstille mål og planlægge forløb i samarbejde med min praktikvejleder, da et forløb vil være præget af den enkelte beboer.


Udvikle faglige og personlige kompetencer.
Fordi det er vigtigt i et pædagogisk arbejde at få indsigt i egne virkemidler, ressourcer og begrænsninger, samt grundlæggende forudsætninger for at kunne samtale om egen udvikling, kompetencer og faglig identitet. Jo mere jeg er bevidst om mine egne begrænsninger og ressourcer og ikke mindst beboerens, jo bedre vil jeg blive til håndtering af eventuelle problemstillinger og pædagogisk arbejde i almindelighed, og bede om hjælp hvis nødvendigt.
Hvordan:
Jeg vil løbende nedskrive problemstillinger i min blog, reflektere over disse og samtale med min vejleder. I forhold til faglighed vil jeg tilegne mig viden om deres pædagogiske redskab som er Empowerment blandt andet. For at fremme mine egne virkemidler vil jeg iagttage eventuelle problemstillinger.


Jeg vil tilegne mig viden om kommunikation, organisation og ledelse i pædagogisk arbejde.
For at få indsigt deres tværsamarbejde på stedet?
Beboerens samarbejdspartere og dens kontaktpersoner, venner og familie?
Kommunikation i personalegruppen?
Som pædagog er et af nøgleordene ansvar, derfor er det vigtigt med god kommunikation hele vejen igennem, da det ellers kan få uheldige konsekvenser.




forventninger
Jeg forventer at få indsigt i hvordan man hjælper sindslidende til, at leve et fremtidigt selvstændigt og handlekraftigt liv. Herunder forventer jeg tid til at iagttage problemstillinger og andet, for at suge erfaring og viden til mig. Jeg forventer vejledning og konstruktiv kritik fra et professionelt personale. Det er igen meget vigtigt for mig, da jeg ingen praksis erfaringer har.
Jeg forventer at jeg efter endt praktik, kan adskille eller om ikke andet tydeliggøre faglighed og professionalisme fra personlige egenskaber og holdninger. Jeg glæder mig til at afprøve faglighed. Faglighed fordi det handler om, hvad man gør og hvorfor, hvornår og hvordan man gør det.


litteratur
Socialpædagogik og samfundsforvandling – Bent Madsen // Socialpædagogisk bibliotek.
Narrativ pædagogik – Birthe Juhl Clausen og Jørgen Lauritzen // Semi-forlaget 2004
Livshistorier i pædagogisk arbejde - Birthe Juhl Clausen og Jørgen Lauritzen // Semi-forlaget 2000
Den pædagogiske kultur – Susanne Idun Mørch// Academica 2006

// Socialministeriet 2005: Respekt, faglighed og ansvar.

Anbefalet:
Socialpædagogik, integration og inklusion i det moderne samfund // Bent Madsen // Hans Reitzels Forlag.
Psykofarmaka, behandling af psykiske lidelser med nervemedicin // Jes Gerlach & Per Vestergaard // Psykiatrifondens Forlag.
Fra patient til person // Alain Topor // Akademisk Forlag.

WEB:
www.psykiatrifonden.dk
www.socialpsykiatri.dk
www.psykiatriinformation.dk









1 Min første uge i praktikken.
2 Målformulering – mine forventninger, praktikkens forventninger og skolens.
3 Min blog/portfolio. Portfolio: ”den personlige arbejdsportfolio, den personlige læringsportfolio, og den offentlige afleveringsportfolio”.
4 Kol/pæd. opg.
5 Rundvisning

”Praktikken i pædagoguddannelsen som mulighed for faglig identitets- og kompetenceudvikling”.

loglouise said...

ØVELSESPRAKTIK
(..)
Louise Kristensen
10.4 – 29.6.07
Praktikudtalelse

Dine vidensmål
Du har gerne villet have kendskab til beboerne på (..) – og altså vide noget om mennesker med psykiske vanskeligheder – også kaldet sindslidelser – og du har – gennem samtaler med beboerne, diskussioner med kollegaer og i bøger - skaffet dig ny viden om dette brede emne – og jeg ved du også har fundet, at der kan være mange forskellige forklaringer og svar på samme spørgsmål.

For at få større viden om beskæftigelsesmuligheder for de unge, har du planlagt og været på besøg hos flere af vores beboere på deres arbejdspladser.

Du har villet vide noget om empowerment og recovery – jeg håber, at du er blevet inspireret til at sætte dig endnu mere ind i disse måder at begribe samarbejdet med de unge – du ved i hvert fald nu noget om begge tilgange – eller skulle jeg sige begge måder at møde de unge på.

Du har deltaget i et lille kursus: ”Brugernes retssikkerhed”, deltaget i kommunens arrangement ”Ungemessen” – altså du har ikke været bange for at tilegne dig ny viden om feltet ”socialpsykiatri”.

Du vil gerne tilegne dig viden om organisation, ledelse og kommunikation…..
Jeg ved du har lavet en aftale med lederen her på (..) – hende kan du få meget at vide af.
(Jeg skriver noget om dette i din slut-udtalelse)


Dine handlemål
Du har gerne villet planlægge og gennemføre et pædagogisk forløb….og
Du har med empowerment-blik for beboerens ret til selv at bestemme f.eks. indhold og tempo- været med til at planlægge et forløb sammen med en beboer – et forløb som handler om at kunne håndtere sin angst i sin færden i verden …..

Du har også handlet på andre måder:
Du er faldet hurtigt ind i kollegiets hverdag – du har stillet spørgsmål på en sådan måde, at det har fået os til at tænke over vores praksis på nye måder.

Du har været aktiv både til personalemøder, beboermøder og i forhold til aktiviteter sammen med beboerne.
Du har aktivt deltaget i personalemøder og beboermøder – og også gennem din deltagelse fået indblik i ”kollegial respons” og supervision.


Dine personlige mål
Du har gerne villet udvikle dine faglige og personlige kompetencer -
Du mødte op på (..) med stor respekt for, at du nu skulle møde nogle erfarne ”rotter i faget” - for du vidste jo ”ingenting” – og du ville ikke risikere at dumme dig – nu ved jeg du ved, at du både ved noget og vil noget – og at ingen spørgsmål er dumme – tværtimod har du ofte haft interessante overvejelser om vores pædagogiske praksis – og det har været til inspiration for mig – og i visse tilfælde har du jo også inspireret hele teamet.
Du reflekterer over adskillelsen mellem det professionelle, personlige og private – noget som i socialpsykiatrien ofte står til diskussion og igen – ingen entydige fortolkninger og løsninger på det heller….
Du er kommet velforberedt til vores vejledermøder – og jeg har nydt din blog – ….. mere af det :o)



Og lige til sidst……
Jeg håber du bevarer dit engagement i forhold til de mennesker du skal arbejde sammen med – såvel børn og voksne som medstuderede. At du vil give dit besyv med – når du har en ide eller en holdning…..ikke være bange for at dumme dig og gi hvad du har……..
så ved jeg, at du bliver en god og inspirerende pædagog og kollega.

Jeg ønsker dig al held og lykke fremover med din uddannelse.

Praktikvejleder
(..)

Anonymous said...

Tak for de interessante oplysninger

Anonymous said...

I want not approve on it. I assume warm-hearted post. Specially the title attracted me to study the sound story.

Anonymous said...

Genial brief and this mail helped me alot in my college assignement. Thanks you for your information.